Märken och modeller med 2+2 OBD1-kontakt
Vilka VAG-bilar (Volkswagen Audi Group) som har 2+2 OBD1-kontakt, så gäller det främst äldre bilar från tidigt 1990-tal till mitten av 1990-talet, innan OBD2-standarden blev vanlig. "2+2" syftar på en äldre typ av diagnosanslutning som består av två separata kontakter – en svart (ström) och en vit (kommunikation) – ofta gömda i motorutrymmet eller nära askkoppen.
Märken och modeller med 2+2 OBD1-kontakt (cirka 1990–1995):
Volkswagen:
-
Golf Mk3 (tidiga modeller, 1992–1994)
-
Passat B3/B4 (1990–1995)
-
Vento (tidiga modeller)
-
Corrado
-
Polo Mk2/Mk3
Audi:
-
Audi 80 / 90 / 100 / 200 (fram till ca 1995)
-
Audi Coupe
-
Audi S2
-
Audi V8
Seat / Skoda:
Tidiga modeller från SEAT och Skoda med VAG-motorer från början av 90-talet kan också använda 2+2 OBD1, men det är ovanligare.
Övergång till OBD2:
Från 1996 och framåt började VAG-gruppen gå över till OBD2/OBDII med den 16-poliga kontakten som standard, särskilt i USA-marknaden. I Europa kom det gradvis fram till 2001, då det blev krav.
Vad du behöver för att läsa av felkoder:
-
En VAG 2+2 till OBD2 adapterkabel.
-
Ett kompatibelt diagnosverktyg, exempelvis VAG KKL med programvara som VAG-COM (VCDS-Lite).