Märken och modeller med 2+2 OBD1-kontakt

Vilka VAG-bilar (Volkswagen Audi Group) som har 2+2 OBD1-kontakt, så gäller det främst äldre bilar från tidigt 1990-tal till mitten av 1990-talet, innan OBD2-standarden blev vanlig. "2+2" syftar på en äldre typ av diagnosanslutning som består av två separata kontakter – en svart (ström) och en vit (kommunikation) – ofta gömda i motorutrymmet eller nära askkoppen.

Märken och modeller med 2+2 OBD1-kontakt (cirka 1990–1995):

Volkswagen:

  • Golf Mk3 (tidiga modeller, 1992–1994)

  • Passat B3/B4 (1990–1995)

  • Vento (tidiga modeller)

  • Corrado

  • Polo Mk2/Mk3

Audi:

  • Audi 80 / 90 / 100 / 200 (fram till ca 1995)

  • Audi Coupe

  • Audi S2

  • Audi V8

Seat / Skoda:

Tidiga modeller från SEAT och Skoda med VAG-motorer från början av 90-talet kan också använda 2+2 OBD1, men det är ovanligare.


Övergång till OBD2:

Från 1996 och framåt började VAG-gruppen gå över till OBD2/OBDII med den 16-poliga kontakten som standard, särskilt i USA-marknaden. I Europa kom det gradvis fram till 2001, då det blev krav.


Vad du behöver för att läsa av felkoder:

  • En VAG 2+2 till OBD2 adapterkabel.

  • Ett kompatibelt diagnosverktyg, exempelvis VAG KKL med programvara som VAG-COM (VCDS-Lite).